Dry needling

Dry needling on akupunktiota, joka on vanha hoitomuoto ja peräisin Kiinasta.

DNT eli dry needling technique

Dry needling (DN) eli kuivaneulaus on länsimaiseen lääketieteeseen perustuvaa akupunktioneuloilla tehtävää hoitoa. Nimensä mukaisesti kehon sisään ei injektoida mitään vaan hoito perustuu pelkästään neulan aikaansaamaan vaikutukseen. Neuloina käytetään ohuita, steriilejä suojakaasuun pakattuja kertakäyttöneuloja.

Dry needling-hoidossa käsitellään pehmytkudoksessa (myofaskia) sijaitsevia triggerpisteitä (TrP). Pinnallisempaa neuloitusta käytetään hoidettaessa esimerkiksi nivelalueen oireita ja heijastekivun alueita. Hoito poikkeaa kiinalaisesta akupunktiosta siten, että akupunktiossa hoidetaan meridiaaneilla eli energiakanavilla olevia akupisteitä kiinalaisen lääketieteen mukaisesti. Dry needling ei siis ole akupunktiohoitoa.

Trigger-pisteet (TrP) ovat herkkiä tai kipeitä pisteitä lihaksessa jotka tuntuvat pinnallisissa lihaksissa kireinä juosteina tai hernemäisinä pisteinä. Kireät juosteet ovat jatkuvasti lyhentyneessä tilassa olevia lihassyitä. Tämä lyhentynt tila estää lihasta toimimasta sille ominaisella tavalla heikentämällä sen aineenvaihduntaa paikallisesti.

Trigger-pisteet aktivoituvat yleensä toistuvan rasituksen, stressin tai kohonneen verenpaineen aiheuttamana tai esimerkiksi happamoituneen kehon muodostamana. Myös kroonisesta kivusta kärsiville kehittyy TrP:itä. Trigger-pisteille on tyypillistä heijastekipu. Tämä tarkoittaa sitä, että hoidettava piste voi sijaita yllättävän kaukana varsinaisesta kipualueesta.

Tämän palvelun voit maksaa myös:

Tämän palvelun asiantuntija:

Mika Kaski

Asiakkaan tarpeisiin soveltuvaa hoitoa.